Wirid Fathihah

Sesiapa yang membaca alFathihah sebanyak 100 kali sehari pada tiap-tiap lepas sembahyang sebanyak 20 kali akan:

  • Dimurahkan allah rezkinya
  • Diperbaikki hal ehwalnya.
  • Dibersihkan hatinya.
  • Diangkat darjatnya.
  • Dimudahkan pekerjaannya.
  • Dilepaskan ia daripada dukacita
  • Dijauhkan dari mudharat.
  • Diberi ia kerajinan dan semangat.
  • Tidak keciwa.
  • Dijauh dari asutan syaitan.
  • Di ilham kepadanya kebajikan.

21 Comments

  1. jaja said,

    January 12, 2007 at 9:57 pm

    apakah ada dalil atau nas dari Rasulullah yang berkaitan wirid Fatihah kalau ada sila sebut sanad dan perawi hadith berkaitan fadilat wirid tersebut

  2. wedar said,

    February 6, 2007 at 9:12 am

    Saya sering membuka web site religi Islam ,tetapi belum menemukan wirid sesudah sembahyang beserta artinya, padahal itu yang selalu kita ucapkan setiap habis shalat, saya yakin artinya banyak yang tidak tahu, tapi kenapa saya cari di website belum ketemu yang mengulas tentang hal ini, mohon bantuannya??, insya allah mulai dari hal yang kecil-kecil ini kita sebarluaskan, mudah2an bermanfaat .
    Bacaan alquran dalam shalat, wirid bukan jimat, mantra tetapi harus dihayati dengan jiwa kita, roh kita, amin semoga Allah meridloi.

    • abu muhammad said,

      October 27, 2009 at 11:48 am

      assalamualaikum ya akhi. wirid lepas solat fardhu yg di amal oleh ulama nunsantara ialah wirid madaniah@ wirid imam al qasyasyi sanadnya ada.ok wslm

  3. ardietna said,

    December 3, 2007 at 2:39 pm

    subhanallah, saya baru tah, terima kasih sobat.

  4. normahadi said,

    April 13, 2008 at 8:49 pm

    bismilah enam didapati terdapat perbezaan antara di power point
    dengan dalam laman tolong betulkan dan berimaklum mana yang betul atau salah

  5. Mohdasri abdulah said,

    June 6, 2009 at 2:14 pm

    terimaksih segala penerangan ilmu diblog ini….wasallam

  6. HABIBUL ABJAD said,

    August 11, 2009 at 11:04 pm

    Beramal apa jenis wirid pun bagus, tapi yang paling bagus ialah wirid yang mempunyai untaian atau rantaian sanad dan salasilah sehingga ke Baginda Nabi Muhammad SAW. Jika tidak akan didampingi oleh jin. Sebab itu beramal mesti ada guru, guru pula mesti ada sanad dan salasilah, guru pula mestilah bertaraf mursyid. Kalau kita tinjau hari ini ada sesetengah orang mengatakan beramal dengan tareqat, tasawwuf atau wirid akan menjadi gila isim kerana ‘kepanasan’. Takkan ayat al-quran, selawat atau wirid mendatangkan mudarat kepada pengamal. Masalahnya itulah yang sering terjadi. Sebenarnya dua sebab. 1.Guru yang tidak sempurna mujahadah dan mengaku dirinya mursyid 2. Amalannya tidak sampai atau kepada nabi atau tiada sanad dan salasilah. Untuk penerangan lebih lanjut berhubunglah dengan YDP Abjad Malaysia Ustaz Haji Ahmad Haji Che din di no.contact 013-4500007 atau Ustaz Muhammad B.Ithnin di no.contact 019-4287878, sekian.

    • hajirikhusyuk said,

      August 23, 2009 at 9:06 am

      salam..

      maaf, kalau bolih ana mahu sharing idea sedikit untuk kebaikan bersama..

      sememang tidak dapat dinafikan ramai yang menjadi gila isim setelah mewiridkan ayat-ayat Al Quran, salawat dan wirid-wirid tertentu, ini adalah kerana si pengamal itu lupa kepada Allah, tetapi yakin benar kepada wirid-wirid yang dibacanya itu.

      Apabila seseorang lupa kepada Allah, maka Allah akan mendatangkan syaitan sebagai teman seseorang itu, jadi jangan lupa Allah dalam apa sekali pun. Hanya dengan Allah segala kebaikan itu…

  7. mutaqallim said,

    October 11, 2009 at 11:51 pm

    salam..

    saya terbaca dalam sebuah buku..apabila ia berkaitan dengan amalan2 sunat, hadis dhaif atau lemah turut boleh dijadikan sandaran kerana amalan2 tersebut dirujuk kepada ulama-ulama yang mengamalkannya dan merasai fadhilatnya..asal ia bukan ibadah yang wajib kerna taku menjadi bid’ah..
    yang penting biarlah kerna Allah…

  8. adi said,

    November 13, 2009 at 8:36 pm

    mau tanya apakah benara adanya tentang doa bismillah
    mohon penjelasannya

  9. salam said,

    December 9, 2009 at 11:08 pm

    Memang wajib berguru untuk mengelak syaitan menjelma mengaku guru di padang mahsyar nanti. Tetapi untuk mendapatkan guru yang mursyid di mana ? berapa ramai yang ada? mungkin ramai di pondok bukan di sekolah ugama. Guru sekolah agama mendapat ilmu di universiti dan tidak ramai pensyarah yang ada sanad. jadi dalam dunia yang serba keliru ini, di mana hendak kita mendapatkan guru untuk berguru. Kerajaan atau JAKIM amat bertanggungjawab untuk menyediakan informasi agar ada senarai nama mereka yang layak untuk berguru. Penceramah kuliah maghrib dan subuh di masjid pun tidak ada sanad untuk berguru. Masyaallah berdosa kita…Ya Allah berikan kami petunjuk. Wahai tuan-tuan ulamak Malaysia, tampillah memberi panduan pada umat yang sedang keliru ini. Rasanya jika kita bertanya secara random, kurang 10% yang dapat memberi jawapan cara bersuci yang betul.

  10. Abjadian said,

    February 11, 2010 at 11:15 pm

    Itulah cabaran umat Islam pada hari ini. Berdasarkan hadis nabi yang bermaksud bahawa umat Islam akan berpecah kepada 73 fiqrah hanya 1 sahaja yang diiktiraf sebagai ahli sunnah wal jamaah.

  11. mamat said,

    March 20, 2010 at 12:32 pm

    sccdccvvd

  12. leo djabo said,

    July 3, 2010 at 1:24 am

    bimbinglah aku seorang mualaf, profesi alternatif perawat orang sakit. tq.

  13. Mohd Shah said,

    May 18, 2011 at 11:44 am

    Assalamualaikum warah….barakuhh…!
    Tuan,
    Melalui seorang Mualim maka saya telah menemukan dan mengenali Almarhum Datok sebelah Ayah Saya.Menurutnya(Mualim) ini bahawa Datok Saya adalah seorang Wali Allah dan jarak dari saya adalah 4 kali pangkat datok keDatok barulah saya.Dalam pertemuan secara live(nyata) Mualim tersebut telah berbual panjang dgn Almahrum Datok saya.Dipendekkan cerita …Mualim itu telah mengarahkan saya agar mengamalkan membaca surah AL FATIHAH ini.Saya diarahkan supaya membacanya surah alfatihah ini sekurang-kurangnya 100 kali sehari.Dia hanya menyebut…”amalkan lah Surah ini,banyak faedahnya”
    Apa pendapat tuan dalam hal ini..
    Terima kasih,
    Ikhlas….>>>>MOHD SHAH A HAMID

  14. tok dagang said,

    May 20, 2011 at 11:30 pm

    kalau tuan nk tau amalan dan wirid yang tuan2 bincangkan itu tuan boleh belia sebuah buku yg bertajuk…lumatul auraud…karangan syeikh Wan Ali B Abdulrahman Al Kelantani….beliau merupakan Auliyad Allah…Dan berguru dgn ramai guru2 mursyid…..sy pernah bertanya dengan seorang ulamak di kg sy dulu….Beliau menjelaskan boleh beramal kalau kamu mampu….lagi sebelum beramal sy bertanya……kamu perlu berguru…supaya sampai kepada Rasullullah……..

  15. tok dagang said,

    May 20, 2011 at 11:35 pm

    guru mursyid oh guru mursyid .wujudmu mcm takde….adamu org tak tau…kecuali oleh org2 yg diberi ilmu yg sama dgnya…..cari jgn x cari….perginya ibarat mcm gugur sebutir bintang dari langit…..

    • jess said,

      June 21, 2012 at 2:59 pm

      cari kat mane..?

  16. rendy said,

    October 12, 2011 at 10:42 pm

    assalamualaikum wr. wb

    saya rendy di bandung ,

    mau nanya gmna cara.a biar ce yg dah nyakitin rendy , dia bsa blik syng ma ndy

    walaikum salam

  17. muhammad sabri said,

    October 16, 2011 at 1:20 am

    mcmn pula nak bljar ilmu tasauf?
    ada sesiapa uztaz yg bleh ajar saya?

  18. monida said,

    January 16, 2013 at 9:24 pm

    Allahu Akbar… berilah kami ketenangan hati, berkahilah setiap langkah kami…..Amiiin..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 142 other followers

%d bloggers like this: